نیازمندی علوم پزشکی
نیازمندی علوم پزشکی
معرفی انواع ظروف آزمایشگاهی

معرفی انواع ظروف آزمایشگاهی

انواع ظروف آزمایشگاهی کاربردهای گسترده‌ای در آزمایشگاه‌های مختلف دارد. هر ظرفی در آزمایشگاه مناسب انجام فرآیند خاصی است و نمی‌توان از آن برای هر کاری استفاده نمود. همه ظروف آزمایشگاهی به نوعی ساخته شده‌اند که در صورت مجاورت با اشعه‌ها مختلف و مواد شیمیایی خطرناک دچار آسیب جدی نشوند. از ظروف معمولی نمی‌توان در آزمایشگاه‌ها استفاده نمود زیرا توانایی مقابله با مواد مختلف و شیمیایی را ندارند.

معرفی انواع ظروف آزمایشگاهی

ظروف آزمایشگاهی بخاطر مجاورت با مواد شیمیایی و اسیدهای مختلف باید بسیار مقاوم و قوی باشد. ظروف معمولی که در آشپزخانه‌ها وجود دارند این توانایی را ندارد و نمی‌توانند در برابر اسیدهای مختلف مقاومت نمایند. مقاومت ظروف آزمایشگاهی تنها به اسیدها و مواد شیمیایی خلاصه نمی‌شوند. گاهی ظروف آزمایشگاهی باید در دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا قرار بگیرند. ظروف آزمایشگاهی باید در برابر این گونه آسیب‌ها نیز مقاوم باشند.

سوالی که همواره مطرح است این است که آیا این همه ظروف مختلف نیاز است؟ لازم به ذکر است انواع ظروف آزمایشگاهی کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند؛ البته گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در ادامه این ظروف را معرفی خواهیم کرد:

  • بشر

بشر را می‌توان یکی از پرکاربردترین ظروف آزمایشگاهی معرفی نمود. این ظرف شباهت بسیاری زیادی به یک لیوان دارد اما همچون پارچ در یکی از گوشه‌های خود خمیدگی کوچکی نیز دارد این خمیدگی باعث می‌شود مایعات را ساده‌تر از بشر خالی نمود. معمولا برای حرارت دادن مایعات مختلف از بشر استفاده می‌شود.

  • قیف

کاربرد قیف‌ها شبیه به قیف‌های معمولی است و تفاوتی ندارد. جنس قیف‌هایی که در آزمایشگاه‌ها اشتفاده می‌شود از شیشه است.

  • پیست

این ظرف آزمایشگاهی مناسب نگهداری از آب مقطر، الکل و … است. از این مواد جهت شست‌وشو و پاکسازی استفاده می‌شود. خارج شدن مایعات از پیست بسیار ساده و روان است و با یک فسار کوچک مقداری از ماده از ظرف خارج خواهد شد.

  • دسیکاتور

این ظرف یکی از انواع ظروف آزمایشگاهی است که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این ظرف از شیشه است و ظاهری شبیه به قابلمه دارد. دسیکاتور جهت نگهداری نمونه‌های خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه مورد نظر همراه مقداری ماده رطوبت گیر در این ظرف نگهداری می‌شوند.

  • بورت

در واقع بورت‌ها لوله‌های بسیار بلندی هستند که در زیر خود یک شیر کوچک دارند. از این ظرف برای انتقال یا اضافه کردن ذره ذره یک مایع به ظرفی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بورت‌ها بسیار با دقت درجه بندی شده است و حجم درون آن به خوبی قابل رویت  است.

  • پیپت

یکی دیگر از انواع ظروف آزمایشگاهی پر کاربرد پپیت است. از پیپت برای برداشتن مقدار دقیقی از مایعات از یک ظرف و انتقال آن به ظرفی دیگر استفاده می‌شود. اساس کار آن با مکش است با استفاده از مکش، مایع را از یک ظرف بالا می‌کشد.یک اصل وجود دارد که می‌گوید تا زمانی که نیروی مکش برقرار است، مایع در داخل آن خواهد بود. زمانی که آن را بالای ظرف دیگر که قصد انتقال مایع به آن را داشتیم قرار دهیم، با برداشتن این نیزوی مکش، مایع از پیپت تخلیه می‌شود.

  • ارلن

ارلن‌ها دارای دهانه  باریکی هستند و این ویژگی باعث شده ظرف مناسبی جهت نگهداری از مایعات باشند. به دلیل باریک بودن دهانه این ظرف در حین حمل کردن، امکان ریختن آن بسیار کم‌تر است.

  • لوله آزمایش

لوله آزمایش یکی از وسایل پرکاربرد است. این لوله یک سر آن بسته است.عمدتا جنس این لوله از شیشه است و محل نگهداری نمونه و محلول‌‌های مختلف استفاده می‌شود.

  • بالن

بالن ظرفی است که دارای یک دهانه تنگ است و کمی شبیه گلابی است. بالن‌ها ساختاری گرد دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا حرارت به صورت متوازن به ماده داخل برسد. از این وسیله جهت تقطیر و به حجم رساندن نیز استفاده می‌شود.

خرید انواع ظروف آزمایشگاهی

خرید انواع ظروف آزمایشگاهی همواره یکی از چالش‌های مهم پیش روی مسئولان آزمایشگاه‌ها است. کیفیت لوازم مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها بسیار مهم است و حتما باید از ظروفی استفاده شود که در تولید آن از متریال‌های درجه یک استفاده شده باشد. علاوه ر موضوع کیفیت قیمت نیز امر بسیار مهمی در خرید ظروف است. افراد همواره به دنبال خرید ظروفی با کیفیت و در حین حال بت قیمتی مناسب هستند.

نتیجه گیری

انواع ظروف آزمایشگاهی در آزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ظروف دارای اشکال و سایزهای مختلف هستند که هر کدام مناسب انجام کار خاصی هستند. استفاده از هرکدام از این ظروف نیازمند داشتن مهارت و تجربه در رابطه با آن وسیله است در غیر این صورت فرد در زمان استفاده از این لوازم دچار مشکل خواهد شد. شکل خاص هر کدام از این ظروف دارای دلایل مختلفی است. اکثر تصمیم به خرید و تهیه این لوازم آمایشگاهی را دارید تنها کافی است با یکی از شماره تماس‌های مجموعه نیازمندی‌های علوم پپزشکی تماس حاصل نمایید یا به سایت این مجموعه مراجعه کرده و سوالات مربوطه را از کارشناسان خبره پرسید و در نهایا با هترین قیمت ممکن و کیفیت بالا کالای مورد نظر خود را تهیه نمایید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!