نیازمندی علوم پزشکی
نیازمندی علوم پزشکی
انکوباتور آمایشگاهی

انکوباتور چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

انکوباتور آزمایشگاهی از جمله لوازم مهم هر آزمایشگاه است. این وسیله را جهت رشد و نگهداری از انواع کشت‌های میکروبی و کشت‌های سلولی مورد استفاده قرار می‌دهند. انکوباتورها شرایط را جهت نگهداری از محیط کشت و رشد ارگانیسم‌های زنده در بهترین حالت بهینه نگه می‌دارد. از این وسیله جهت انجام بسیاری از کارهای تحقیقاتی در زمینه زیست شناسی سلولی و … استفاده می‌شود. این وسیله جهت انجام فرآیند کشت بسیار مهم و کاربردی است.

انکوباتور چیست؟

از انکوبار جهت رشد و نگهداری محیط‌های کشت میکروبیولوژی یا کشت سلولی استفاده می‌گردد. این دستگاه آزمایشگاهی دما،رطوبت، اکسیژن موجود دذ محفظه را به خوبی حفظ می‌کنند. می‌توان لویی پاستور را به عنوان اولین فردی که از این وسیله استفاده نمود معرفی کرد. از این وسیله در صعنت دامداری و طیور نیز استفاده می‌شود در واقع این وسیله جایگزینی برای مرغ‌ها در نظر گرفته می‌شود. به دلیل توانایی کنترل رطوبت و دما، این دستگاه اغلب به افزایش تولید جوجه و جوجه کشی کمک می‌کند. انکوبارها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه در رابطه با هر کدام از آن‌ها توضیحات مختصری خواهیم داد.

انواع انکوباتور

انکوبار وسیله‌‌ی مهم هر آزمایشگاهی است و حتما باید در هر آزمایشگاه کشت سلولی وجود داشته باشد. اما این وسیله انواع مختلفی دارد که کارایی هر کدام با دیگری متفاوت است پس نیاز است برای آشنایی کامل با این وسیله در رابطه با انواع انکوبار تحقیق و مطالعه نمایید.

 

  • انکوباتور یخچال دار

انکوباتور آزمایشگاهی یخچال‌دار دارای یک محفظه آلمینیومی یا استیل است. این دستگاه توسط المنت‌های اطراف محفظه اصلی قرار دارد که دمای آن بین 0 تا 65 درجه سانتی‌گردا است. از این دستگاه در اموری مانند کشت وباکتری و خشک کردن ظرف‌های آزمایشگاهی بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • انکوباتور نوزادان

انکوباتور نوزدان یکی از انواع دستگاه‌های بسیار مهمی است که اغلب برای مراقبت حیاتی از نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند استفاده می‌شود. این دستگاه با تنظیم دقیق اکسیژن و رطوبت می‌تواند به خوبی از نوزادان محافظت کند. این انکوباتور دارای جداره‌ای شفاف است که  می‌توان از آن طریق نوزاد را دید همچنین دریچه‌ای در اطراف این انکوباتور وجود دارد که از طریق آن می‌توان به نوزاد دسترسی پیدا کرد. در رابطه با سیستم گردش هوا در این دستگاه می‌توان گفت این سیستم به گونه‌ای است که پارامترهای دما و رطوبت داخل آن یکنواخت نگه‌داشته و همیشه هوای تازه در داخل آن جریان دارد.

  • انکوباتور شیکردار

این انکوباتور توانایی تکان دادن فلاسک‌های کشت به صورت اوربیتالی و یا خطی را دارند. از ویژگی‌های این نوع انکوباتور می‌توان به توانایی خاص آن در زمینه مخلوط کردن یا هم‌زدن حجم وسیعی از سیالات اشاره نمود. این نکوباتور دارای سیستم دورانی بی‌صدایی است که این ویژگی این انکوباتور را بسیار خاص کرده است.

نحوه کالیبراسیون انکوباتور

شرکت‌های مورد تایید وزارت بهداشت معمولا وظیفه کالیبراسیون انوبارها را برعهده می‌گیرند. بهتر است این فرآیند سالانه انجام گردد. اما کاربر می‌توان ا استفاده از محلولی مثل روغن اولفین و استفاده از یک ترمومتر انکوباتور مورد نظر را کالیبره نمایند. برای انجام این تراکنش تومومتر را داخل روغن بگذارید و 20 دقیقه منتظر بمانید تا شرایط دمایی کاملا پایداری برقرار گردد. اگر دمای انکوباتور با دمای ترمومتر یکی باشد فرآیند کالیبره شدن اتفاق افتاده است.

نکات مهم د رابطه با راه‌اندازی انکوباتور آزمایشگاهی

بهتر است قبل از اتصال به برق و راه‌اتدازی دستگاه، حتما ابتدا مقدار ولتاژ  برق را کنترل نمایید. توجه کنید که هیچ شیئی نباید در مقابل سیستم تهویه یا پشت دستگاه قرار بگیرد. حتما باید برق شبکه مصرفی با مدرجات ثبت پلاک شناسایی مطابقت کامل داشته باشند. وجود پریز استاندارد برای متصل کردن دستگاه به برق ضروری است. پیش از استفاده نحوه قرار گیری سینی چک گردد زیرا سینی نباید خارج از چهارچوب استاندارد قرار بگیرد.

قیمت خرید انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر آزمایشگاه و بیمارستانی محسوب می‌شود و خرید انکوباتور بسیار ضروری است. قیمت این وسیله متناسب با اهمیت کاری که انجام می‌دهد است. به طور کلی اگر فروشگاه مناسبی را جهت تهیه این محصول انتخاب نمایید مطمئنا انکوباتور مورد نظر را با قیمتی مناسب و کیفیت بالایی می‌توانید تهیه کنید. کیفیت این وسیله در زمان خرید بسیار اهمیت دارد. گاهی افراد به سمت خرید انکوباتور بی کیفیت و با قیمت کم می‌روند درصورتی که این مسئله باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به روند کاشت و … به این وسیله می‌شود.

 نتیجه گیری

اگر تصمیم به تهیه یا خرید انکوباتور آزمایشگاهی را دارید می‌توانید به یکی از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مراجعه نمایید و وسیله مورد نظر خود را تهیه کنید. به طور کلی از این دستگاه جهت تنظیم مقدار رطوبت،دما و … جهت کشت سلول و بیاری از امور دیگر استفاده می‌شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های متمایز و مختلفی هستند. سایت نیازمندی‌های علوم پزشکی می‌تواند شما را در رابطه با خرید این محصول همراهی نماید. نیازمندان این وسیله می‌توانند از طریق شماره تماس یا سایت نیازمندی‌های علوم پزشکی با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنند و پس از کشب اطلاعات کامل در  رابطه با این محصول اقدام به خرید این وسیله نمایند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!