نیازمندی علوم پزشکی
نیازمندی علوم پزشکی
سمپلر یا میکروپیپت چیست؟

سمپلر یا میکروپیپت چیست؟

خرید سمپلر یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر آزمایشگاهی است. سمپلر یک ابزار آزمایشگاهی مهم و رایج است که از آن به جهت انتقال دقیق حجم مایعات در محدوده میکرو لیتر و کمتر استفاده می‌گردد. میکروپیپت نام دیگری است که سمپلر را نا آن می‌شناسند و معرفی می‌کنند. میکروپیپت‌ها در انواع تک کانال و چند کانال در دسترس هستند. از سمپلرهای تک کاناله در آزمایشگاه‌هایی استفاده می‌شود که به انجام تحقیقات زیست شناسی، میکروبیولوژی، شیمی تحلیلی، کشت سلولی و … استفاده می‌شود. اما از سمپلرهای چند کاناله بیشتر در آزمایشگات غربالگری مولکولی، مطالعات پویایی و دی ان ای استفاده می‌شود.

عملکرد میکروپیپت یا سمپلر

خرید سمپلر اولویت همه آزمایشگاه‌ها است. از نوک این سمپلر یک بار مصرف جهت کشیدن مایعات مختلف به داخل این وسیله استفاده می‌شود. نوک این میکروپیپت‌ها که یک بار مصرف نیز هستند را با عنوان سر سملر می‌شناسند. سمپلر در صورت جا به جایی هوا و با کمک پیستون کار می‌کند. زمانی که پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند، در فضای خالی پیستون خلاء ایجاد خواهد شد. این عمل باعث می‌شود تا هوا از نوک بالا برود و فضای خالی را پر نماید و در نهایت هوای نوک توسط مایعی جایگزین خواهد شد که به سمت درون نوک کشیده می‌شود. سمپلر با جا ه جایی مثبت با مایع تماس مستقیم خواهد داشت. زمانی که پیستون را به سمت پایین فشار دهید مایعی که در سمپلر وجود دارد نیز به سمت پایین حرکت می‌کند و از طریق نوک آن خارج می‌شود. برعکس اگر پیستون به سمت بالا کشیده شود مایع نیز با خود همراه می‌کند.

اجزای سازنده میکروپیپت

خرید سمپلر یا میکروپیپت برای آزمایشگاه‌های مختلف جهت انجام آزمایش‌های مهم یک امر ضروری است. سمپلرها در طرح‌های مختلف و اندازه‌های متنوع در بازارها موجود است. همه میکروپیت‌ها در داشتن برخی اجزای خاص شبیه به هم دیگر هستند یا به عبارت ساده‌تر دارای وجه شباهت هستند. از جمله موارد مشترک در بین اجزای سازنده سمپلر به پیستون، نمایشگر دیجیتال، نوک مخروط همچنین انژکتور نوک اشاره نمود.

نکات مهم در زمان استفاده از سمپلر آزمایشگاهی

در زمان خرید سمپلر و استفاده از آن کارهایی را نباید انجام داد. در ادامه برخی از این کار‌ها را معرفی و نام خواهیم برد:

  • در زمان استفاده از میکروپیپت توجه داشته باشید که با آن با ملایمت برخورد کنید. انداختن سمپلر روی زمین ممکن است باعث شود که کالیبراسیون خارج گردد و آسیب ببیند.
  • گیر انداختن نوک سمپلر در داخل میکروپیپت، این مسئله نه تنها به نوک پیپت بلکه حتی به شافت پیپت نیز آسیب جدی میرساند. منظور از گیر انداختن در این قسمت این است که شما نیازمند نوک پیپت مناسب‌تری هستید.
  • چرخاندن دکمه کمتر یا بیشتر از دامنه حجم تعریف شده آن،این امر می‌تواند نشانگر حجم ماده و یا سایر اجزای موجود در سمپلر باشد.
  • ایجاد گرفتگی در میکروپیپت، در صورتی که با مواد شیمیایی خطرناک کار می‌کنید گیر کردن مواد داخل آن می‌تواند باعث شود که سمپلر نتایج نادرستی را به شما نشان دهد.

چگونه سمپلر را استریل نماییم؟

پس از خرید سمپلر نوبت به استریل کردن آن می‌رسد. سمپلرها را می‌توان با اتوکلاو کردن آن‌ها در دمای 121 درجه سانتی گراد و 15psl به مدت 10 الی5 دقیقه استریل نمود.

لازم به ذکر است که نیاز به هچ گونه آماده سازی خاصی وجود ندارد، گاهی نیاز است از کیسه ضدعفونی کننده بخخار اشتفاده گردد. بعد از انجام عمل اتوکلاو، میکروپیپت باید حدود 2 ساعت در دمای اتاق خنک شود. پیش از استفاده ازسمپلر از خشک بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید . بهتر است برای دستیابی به بالاترین دقت و صحت، کالیبراسیون را بعد از هر چرخه استریل نمایید.

خرید سمپلر یا میکروپیپت

خرید سمپلر یا میکروپیپت برای آزمایشگاه‌های مختلف امری حیاتی و مهم است. این وسیله یکی از اصلی‌ترین ابزارهای موجود در آزمایشگاه‌ها محس.ب می‌شود که  در دو نوع تک کانال و چند کاناله موجود هستند. با استفاده از این وسیله تکنسین‌ها آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهند. خرید سمپلر حتما باید از فروشگاه‌های معتبر و مجاز صورت گیرد. زیرا درصورت مجاز نبودن فروشگاه ممکن است سمپلر تقلبی را تحت عنوان جنس اصلی در اختیار شما قرار دهند. قیمت میکروپیپت با توجه به کاربرد این وسیله بسیار مناسب و ارزان است. پیش از خرید سمپلر حتما در رابطه با آن و فروشگاه‌ مورد نظر تحقیقات لازم را انجام دهید تا خرید موفقی را تجربه نمایید.

نتیجه گیری

از سمپلر یا همان میکروپیپت‌ها جهت انتقال مقادیر کمی از مایعات استفاده می‌شود. این وسیله نه تنها از نظر اندازه و حجم متفاوت هستند بلکه بسته به جنبه‌های خاص، هر کدام  سر سمپلرهای مخصوص نیاز دارند. خرید سمپلر یکی از مهم‌ترین چالش‌های آزمایشگاه‌های زیست شناسی، پزشکی قانونی، شیمی و دارویی است. سر سمپلرها لوازم یک بار مصرفی هستند که جهت جلوگیری از آلوده شدن نوک سمپلر استفاده می‌شود. نوک تنها بخش میکروپیپت است که با محلول‌های متلف تماس دارد. یک بار مصرف بودن سر سملر یکی از آپشن‌های این وسیله محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!