نیازمندی علوم پزشکی
نیازمندی علوم پزشکی
استفاده از فالکون در نمونه گیری خون

استفاده از فالکون در نمونه گیری خون

یکی از کاربردهای لوله فالکون، استفاده از فالکون در نمونه گیری خون است. این لوله یک نگهدارنده خوب جهت قرار دادن نمونه در آن است. انتهای مخروطی شکل این لوله آزمایشگاهی باعث می‌شود که تمام نمونه گرفته شده مورد استفاده قرار بگیرد. پس از وارد شدن به بیمارستان اولین کاری که برای شما انجام می‌دهند انجام یک سری از آزمایشگات از جمله آزمایش خون است. در واقع یکی از رایج‌ترین آزمایش‌هایی که اکثر افراد در دوره‌ها 6 ماهه انجام می‌دهند آزمایش خون است. از فالکون جهت نگهداری از نمونه خون در آزمایشگاه استفاده می‌شود.

نمونه گیری خون

استفاده از فالکون در نمونه گیری خون یکی از کاربردهای این لوله است. جالب است بدانید که تها یک روش ثابت جهت خونگیری وجود نداشته و بسته به نوع آزمایش انجام شده، فاکتور مورد بررسی، شرایط فرد و یا بیمار و … روش نمونه گیری خونه متفاوت خواهد بود. اما همواره جهت نگهداری و انتقال خون به آزمایشگاه از فالکون استفاده می‌شود. این مسئله بسیار مهم است که تکنسین مربوطه بداند که براساس فاکتورهای عنوان شده از کدام روش جهت خون گیری استفاده شود. لازم به ذکر است که اگر خونگیری به درستی و با مهارت انجام نشود، بدون شک نتیجه آزمایش بسیار خطا خواهد داشت و همین خطا می‌تواند باعث تشخیص نادرست پزشک معالج شود. درنتیجه پزشک درمان اشتباهی را برای بیمار در نظر خواهد گرفت. نمونه گیری آزمایش خون یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های آزمایشگاه است که دقت و رعایت بهداشت در آن بسیار دارای اهمیت است. خونگیری در واقع یک نوع مهارت است که حتما نیاز به دانش و اطلاعات کافی در رابطه با آناتومی بدن و ابزار آزمایشگاهی مختلف دارد. پس از دریافت خون از بیمار، خون را درون ظروف آزمایشگاهی ته مخروطی به اسم فالکون می‌ریزند و سایر مراحل آزمایش با کمک و استفاده از این ظرف انجام می‌شود.

چند نکته مهم در رابطه با کاربرد لوله فالکون در آزمایش

در زمان استفاده از فالکون جهت نمونه گیری خون حتما توجه داشته باشید که نمونه در لوله نباید فاقد درپوش باشد. از جمع آوری نمونه در لوله‌های شیشه‌ای و انتقال آن به این لوله‌ها به دلیل احتمال شکستگی باید خودداری شود. لوله‌های حاوی ضد انعقاد مثل هپارین و یا نگهدارنده‌ها ممکن است به دلیل تداخل برای بعضی از آزمایش‌ها مناسب نباشد. نمونه‌های بیماران مشکوک حتما باید دارای برچسب مناسب باشد و کارکنان آزمایشگاه باید از ریسک کار با عوامل عفونی با میزان ریسک بالا آگاهی داشته باشند.

فالکون چیست؟

از رایج‌ترین موارد مورد استفاده لوله فالکون، استفاده از فالکون در نمونه گیری خون است. لوله‌های فالکون دارای ته مخروطی شکل و رنج گسترده‌ای از کارایی در آزمایشگاه‌های مختلف جهت نگهداری در سانتریفیوژ در دور بالا هستند. این لوله‌های آزمایشگاهی که نمونه‌های گرفته شده را در آن می‌ریزند از جنس پلی پروپیلن شفاف ساخته شده است. این نوع لوله‌ها در سایزهای مختلف در آزمایشگاه‌ها و بازارها موجود هستند. اصولا از ظرفیت 15 میلی لیتر تا 50 میلی لیتر، لوله فالکون جهت نگهداری نمونه یا خون و استفاده در سانتریفیوژ بالا حدودا تا 6500g طراحی شده است. این لوله قابل اتوکلاو و فیریز شدن نیز است. درب این لوله نمونه‌گیری به صورت پیچی طراحی شده است. این لوله در برابر اکثر اسیدها و ترکیبات شیمیایی رایج و موجود در آزمایشگاه‌ها مقاوم است. جهت سهولت در نگهداری این نواع لوله آزمایشگاهی رک‌های مخصوصی طراحی شده است. این وسیله در اکثر فروشگاه‌ها با قیمتی مناسب عرضه می‌شود.

روش استاندارد بسته بندی نمونه داخل لوله فالکون

گاهی نیاز است که نمونه گرفته شده به یکی از آزمایشگاه‌های سطح کشور یا حتی خارج از کشور انتقال پیدا کند، در این شرایط نحوه بسته بندی فالکون حاوی نمونه بسیار مهم است. استفاده از فالکون در نمونه گیری خون پای ثابت آزمایشگاه‌ها است. در زمان انتقال فالکون حتما باید از سیستم بسته بندی سه لایه استفاده نمود. اطراف لوله فالکون را جهت رفع آلودگی احتمالی با ماده ضدعفونی کننده مناسب مانند محلول سفید کننده خانگی با رقت 10درصد ضدعفونی نمایید. محل اتصال نمونه و بدنه را با پارافیلم ببندید. ماده جاذب و ضربه گیر مانند حوله کاغذی یا دستمال‌های جاذب را با توجه به حجم مایع به طور کامل دور آن بچینید. در این مرحله آن را داخل زیپ کیپ مرغوب قرار دهید. می‌توان لوله فالکون را داخل cold box قرار داد و به کمک چند ice pack، آن را ثابت نمود و یا لوله فالکون را داخل محفظه‌های استاندارد که دارای ice pack است، قرار داده و سپس این محفظه را داخل محفظه نهایی یا جعبه تهیه شده توسط سازنده محفظه قرار دهیم.

نتیجه‌گیری

استفاده از لوله فالکون در نمونه گیری یکی از هزاران کاربردهای این لوله است. این لوله جهت نگهداری از خون یا نمونه در سانتریفیوژ‌ها با دور بالا حتی فیریز کردن مناسب است. خرید لوله فالکون حتما باید از فروشگاه‌های معتبر صورت بگیرد زیرا این وسیله یکی از حساس‌ترین لوازم موجود در آژمایشگاه‌ها است. سایت نیازمندی‌های علوم پزشکی یک سایت معتبر جهت تهیه انواع لوازم آزمایشگگاهی با کیفیت است. لوله فالکون در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است و می‌توان بسته به نیاز حجم مورد نظر را تهیه و از آن استفاده نمود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!