نیازمندی علوم پزشکی
نیازمندی علوم پزشکی
آیا سر سمپلر بر نتیجه حجم برداری تاثیر دارد؟

آیا سر سمپلر بر نتایج حجم برداری تاثیر دارد؟

خرید سر سمپلر یکی از ارکان مهم آزمایشگاه‌های مختلف است. استفاده از سر سمپلرها به منظور برداشت نمونه در آزمایشگاه‌ها، یک فعالیت روزانه و بسیار پر تکرار است. نتایج هر آزمایشی تحت تاثیر نحوه حجم برداری با استفاده از سمپلر و سر سمپلر است. عملکرد سمپلر و نوک آن از لحاظ دقت و درستی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. تعویض به موقع سر سمپلر یا سرویس سمپلر به صورت دوره‌ای رعایت این نکات در رابطه با به دست آوردن نتایج صحیح و درست حتما باید رعایت شوند. علاوه بر این تسلط بر تکنینک‌های حجم برداری با استفاده از سر سمپلر از جمله فنونی است که هر پرسنل آزمایشگاهی باید نسبت به آن تسلط کامل داشته باشد. اگر این کار توسط پرسنل خبره انجام نشود نه تنها نتایج به دست آمده از آزمایش را با مشکل مواجه می‌سازد، علاوه بر این باعث افزایش هزینه‌ها نیز می‌گردد.

نکات مهم در رابطه با حجم برداری با استفاده از سمپلر

تکنسین‌های آزمایشگاه‌ها با استفاده از سمپلر و سر سمپلر اقدام به حجم برداری و انتقال نمونه می‌کنند. در ادامه نکات مهمی را عنوان خواهیم کرد که نشان دهنده تاثیر سر سمپلر بر حجم برداری است.

استفاده از سر سمپلر با کیفیت و مناسب

به این نکته توجه نمایید که خرید سر سمپلر با کیفیت و مناسب از واجبات هر آزمایشگاهی است؛ پس در زمان خرید سر سمپلر باید کیفیت و توانایی آن را به چالش کشید و در نهایت یک خرید خوب را تجربه نمود. در زمان انتخاب و خرید نوک سمپلر حتما توجه داشته باشید که سر سمپلری که انتخاب نموده‌اید باید کاملا با سمپلر شما تناسب داشته باشد. به همین خاطر باید اندازه و چفت شدگی نوک سمپلر بر روی سمپلر بررسی شود. این مسئله باعث جلوگیری از بروز نشتی می‌شود همچنین در نتیجه دقت حجم‌برداری را افزایش می‌دهد.

سر سمپلرها یک بار مصرف هستند. در واقع حتما بایستی پس از حجم برداری از یک نمونه و به منظور حجم برداری مجدد از مایع دیگری، حتما از یک سر سمپلر جدید استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده مجدد از نوک سمپلر، احتمال ایجاد یا انتقال آلودگی را بیشتر کرده و در نتیجه پاسخ آزمایش شما به خطر خواهد افتاد.

استفاده از روش حجم برداری مناسب

پس از خرید سر سمپلر مناسب، تکنسین‌های خبره با استفاده از این وسیله پرکاربرد اقدام به انجام انواع آزمایشات می‌کنند. یکی از نکات مهمی که در حجم برداری با سر سمپلر مهم است، انتخاب یک روش درست و مناسب جهت انجام این فعالیت است. با توجه به نمونه مورد نظر همچنین نیازهای آزمایشگاهی، لازم است از روش‌های حجم برداری متفاوتی استفاده گردد. برای کاهش میزان خطاهای اندازه‌گیری، حتما باید شرایط آزمایش حجم برداری خود را در نظر گرفته و بعد از روش حجم برداری صحیحی استفاده نمایید.

پیش از حجم برداری سر سمپلر را مرطوب کنید

پس از خرید سر سمپلر لازم است تا تمام نکات مهمی که در رابطه با استفاده از سمپلر و نوک آن است به خوبی رعایت شود. حتما نوک سمپلر را مرطوب نمایید. در واقع پیش از انجام هر کاری ابتدا سر سمپلر را مرطوب نمایید و بعد ادامه دهید. این اقدام باعث می‌شود تا سطح داخلی نوک سمپلر مرطوب شود و دقت حجم برداری افزایش یابد. جهت مرطوب نمودن آن، نوک سمپلر را چند مرتبه نمونه را به داخل نوک سملر مکش کرده و در نهایت ظرف نمونه را تخلیه نمایید.

سر سمپلر را تا عمق مناسبی فرو ببرید

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با حجم برداری باید مورد توجه قرار گیرد، مقدار فرو بردن سمپلر درون نمونه است. اگر نوک سمپلر را بیش  از حد درون نمونه فرو ببرید باعث می‌شود قطرات مایع بر روی سر سمپلر باقی بماند و حجم بیشتری از نمونه به ظرف مورد نظر منتقل گردد. اگر نوک سملر به اندازه کافی داخل نمونه فرو نرود، احتمال تشکیل حباب‌های هوا در سر سملر زیاد خواهد شد و دقت آزمایش تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

قیمت سر سمپلر

قیمت سر سمپلر در فروشگاه‌های معتبر و مجاز بر اساس نرخ مصوب از سوی نهادهای مربوطه است. توجه داشته باشید که در زمان خرید این وسیله قیمت آن باید بر اساس نرخ اعلام شده باشد. اگر کمتر از عرف باشد ممکن است از مواد اولیه نا مرغوب در تولید آن استفاده شده باشد. این مسئله بسیار خطرناک است زیرا ممکن است مواد نامرغوب با یکی از ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی واکنش نشان دهند و باعث به وجود آمدن خسارت‌های زیادی شوند. با خرید سر سمپلر مورد نظر از فروشگاه یا سایت معتبر و مجاز دیگر نیازی به داشتن از این دست نگرانی‌ها نیست.

نتیجه‌گیری

خرید سر سمپلر مورد نظر و مناسب همواره یکی از چالش‌های مسئولان آزمایشگاه‌های مختلف بوده است. علاوه بر این یکی از سوالاتی که ذهن اکثر افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آیا سر سمپلر بر نتایج حجم برداری تاثیر دارد؟

با توجه به مواردی که عنوان شد پاسخ این سوال بله است. در زمان استفاده از انواع سمپلر باید نکات ذکر شده رعایت شود در غیر این صورت نتیجه به دست آمده اشتباه خواهد بود. سر سمپلر انواع مختلفی از جمله سر سمپلر زرد، آبی، فیلتردار و … دارد که در سایت ننیازمندی‌های علوم پزشکی موجود است. اگر اطلاعات کاملی از این محصول ندارید نیز می‌توانید با کارشناسان این مرکز ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها شما را در رابطه با سر سملر و انواع آن راهنمایی کنند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!