نیازمندی علوم پزشکی

راهنمای خرید پتری دیش

وبلاگ

23 خرداد 1400 387 بازدید
نیازمندی علوم پزشکی
راهنمای خرید پتری دیش

راهنمای خرید پتری دیش

پتری دیش کشت سلول ظرفی بشقاب مانند و از جنس شیشه و یا پلاستیک با عمق بسیار کم و دارای در است. زیست شناسان از این محصول برای کشت سلول یا خزه‌های ریز و … استفاده می‌کنند. نام مخترع این وسیله آزمایشگاهی یولیوس ریشارد پتری است این فرد یکی از بزرگ‌ترین میکروب شناس‌های آلمانی است. نام پتری دیش نیز از روی مخترع آن انتخاب شده، این ظرف یکی از پرکاربردترین ظروف آزمایشگاهی است. پتری دیش‌ها براساس کاربردهای مختلفی که دارند در دو نوع پلاستیکی و شیشه‌ای ساخته می‌شوند. پتری دیش‌ها را با عنوان پلیت‌های آزمایشگاهی نیز می‌شناسند. برخی از پتری دیش‌ها به صورت یک بار مصرف طراحی شده‌اند. این نوع از پتری دیش‌ها اغلب از پلاستیک ساخته شده‌اند. پلیت‌های شیشه‌ای را می‌توان با انجام فرآیند استریل کردن دوبراه نورد استفاده قرار داد. به طور کلی پتری دیش‌ها داراری دو کفه هستند که یکی از آن‌ها به عنوان درب پلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساسا آن کفه از پلیت که عمق کمتری دارد محل قرار گیری محیط کشت سلولی است.

انواع سایزبندی پتری دیش

پتری دیش کشت سلول در انواع سایزبندی‌ها در بازار موجود هستند. اندازه پتری دیش‌ها بر اساس قطر دهانه آن‌ها است. برای مثال پتری دیش‌ها در اندازه‌های مختلف 6، 8، 12، 10 و 15 سانتی متر وجود دارد. پتری دیش‌های مدرن معمولا دارای حلقه‌ها و شکاف‌هایی بر روی درها و قائده‌شان هستند تا زمانی که روی هم انباشته می‌شوند،کمتر مستعد لغزیدن روی هم‌دیگر باشند.

در کفه پایه‌ای پتری دیش‌ها انواع محیط‌های مختلف کشت جامد مانند آگار می‌ریزند. بعد از تلقیح نمونه‌ها مانند نمونه‌های سلولی‌، پلیت‌های محیط کشت را به صورت وارونه داخل انکوباتورها قرار می‌دهند. این عمل به این دلیل انجام می‌شود که بخار آب ایجاد شده در پتری دیش‌ها دوباره به محیط کشت برنگردد و محیط کشت خشک باقی بماند.

پتری دیش کشت سلول و انواع آن

پتری دیش کشت سلول و انواع مختلفی دارد. ظروف پتری دیش بشقاب‌های گرد و لبه داری با قطر 30 تا 200 میلی‌متری هستند و نسبت ارتفاع به قطر آن‌ها بین 1:10 تا 1:4 است. پتری دیش‌ها از جنس شیشه مقاوم در برابر حرارت ساخته شده‌اند که برای استریل کردن در دمای 120 تا 160 درجه سانتی‌گراد مناسب هستند. پتری دیش لاستیکی اوصولا به صورت استریل به فروش می‌رسند؛ این استریل کردن با اشعه گاما صورت می‌گیرد. پس به طور کلی پلیت کشت سلول در دو نوع شیشه‌ای و پلاستیکی وجود دارد. این ظروف اغلب با درب‌های شفاف و کم عمق پوشانده می‌شوند که شبیه به یک نسخه بزرگتر از خود ظرف است. لازم به ذکر است که این ظروف شیشه‌ای اتصالات محکمی ندارند و به راحتی از ظرف جدا می‌شوند. ظروف پتری دیش پلاستیکی نیز معمولا دارای درب‌هایی با اتصالات محکم هستند که مانع خشک شدن محتویات پتری دیش می‌شوند. علاوه بر این‌ها بعضی از این ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی ممکن است سوراخ‌های کوچکی در اطراف و حاشیه ظرف داشته و یا دنده‌هایی در قسمت زیرین پوشش این ظروف وجود داشته باشند.

پتری دیش شیشه‌ای

پتری دیش‌های کشت سلولی که از جنس شیشه هستند در برابر حرارت 120 تا 140 درجه سانتی گراد استریل می‌شوند. پلیت شیشه‌ای اغلب شفاف است و درب این نوع ظرف معمولا اتصالات محکمی ندارد و به راحتی از ظروف جدا می‌شوند. پلیت کشت سلول شیشه‌ای یکی از پر مصرف‌ترین لوازم موجود در آزمایشگاه‌ها است. پتری دیش‌های شیشه‌ای قابلیت استریل شدن مجدد و استفاده از آن وجود دارند. این نوع پلیت برای نوع خاصی از فعالیت‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما به طور کلی این نوع پلیت به دلیل نداشتن اتصالات محکم کمتر مورد توجه است.

پتری دیش پلاستیکی

پتری دیش کشت سلول پلاستیکی یک بار مصرف است. این محصول نسبت به پتری دیش شیشه‌ای بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلیت‌های پلاستیکی به صورت استریل در بازارها به فروش می‌رسند؛ این اقدام با اشعه گاما صورت می‌گیرد. از ویژگی‌های ظروف پتری دیش پلاستیکی می‌توان به اتصالات محکم اشاره نمود که مانع از خشک شدن محتویات پلیت‌ها می‌شوند. پتری دیش پلاستیکی به اندازه پلیت شیشه‌ای شفاف نیست و مات‌تر است. این محصول قابلیت استفاده مجدد را ندارد؛ اما دربی با اتصالات بسیار قوی دارد. این محصول نیز مانند پلیت شیشه‌ای کابردهای خاص خودش را دارد و مناسب استفاده برای کشت‌های خاصی است.

قیمت پتری دیش کشت سلول

قیمت ظروف پتری دیش کشت سلول با توجه به نوع آن متفاوت است. پلیت کشت سلول یکی از ابزارهای مهم آزمایشگاهی است که همواره انواع آن را برای هر آزمایشگاهی تهیه می‌کنند. قیمت پتری دیش کشت سلول در صورتی که از یک فروشگاه معتبر و مجاز خرید صورت بگیرد بسیار ارزان و مناسب است. این ظروف به طور گسترده در زیست شناسی بجهت کشت و تکثیر میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اوصولا این محصولات به صورت عمده خریداری می‌شوند زیرا پتری دیش پلاستیکی یک بار مصرف است و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل تقاضای زیاد این محصول عرضه آن با قیمت مناسب در بازارها صورت می‌گیرد. نکته‌ای که در رابطه با انواع پتری دیش مهم است مسئله متریال به کار رفته در تولید پلیت مورد نظر است. ممکن است هزاران کمپانی اقدام به تولید این محصول نمایند؛ اما نکته مورد توجه این است که همه شرکت‌ها از مواد اولیه مرغوب استفاده نخواهند کرد. پس در زمان خرید پتری دیش تنها به قیمت محصول توجه نکنید زیرا قیمت پایین‌تر از حد معمول به معنی نامرغوب بودن مواد اولیه به کار رفته در محصول است.

نتیجه‌گیری:

پتری دیش کشت سلول که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات آزمایشگاهی است در سایت نیازمندی‌های علوم پزشکی با قیمت مناسبی موجود است. این وسیله در آزمایشگاه‌های مختلف پزشکی، زیست شناسی سلولی، میکروبیولوژی و گیاه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایت نیازمندی‌های علوم پزشکی یکی از فروشگاه‌های بزرگ لوازم آزمایشگاهی در سطح کشور است که همواره تمام محصولات مورد نیاز هر آزمایشگاهی را موجود دارد. تنها کافیست به سایت نیازمندی‌های علوم پزشکی مراجعه نمایید و از کارشناسان کارکشته این مجموعه در رابطه با خرید و قیمت پلیت کشت سلول اطلاعات کاملی را جویا شوید. این مجموعه خود وارد کننده اصلی محصولات آزمایشگاهی است و به همین دلیل واسطه‌ای بین شرکت‌ها وجود ندارد در نتیجه با قیمت بهتری و مناسب‌تری محصول را به دست مشتریان می‌دهد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!