نیازمندی علوم پزشکی
نیازمندی علوم پزشکی
کاربرد سوآپ در نمونه برداری و معرفی انواع آن-

از سوآپ در چه نمونه برداری‌هایی استفاده می‌شود؟

کاربرد سوآپ در نمونه برداری بسیار گسترده است. به طور کلی سوآپ آزمایشگاهی از یک چوب باریک و بلند ساخته شده است مه در نوک خود قسمتی شبیه به پنبه دارد و به صورت کاملا استریل در بسته بندی‌های خاص خود قرار گرفته است. این محصول در آزمایشگاه‌های کشت میکروبی و بالینی بسیار پرکاربرد و فراوان است. در فرآیند تولید این وسیله نخ نبه به دور میله نازک شبیه سیم پیچیده شده و درون لوله‌های آزمایشگاه قرار می‌گیرند و برای استریل شدن نیز در هوای گرم قرار می‌گیرند.

کاربرد سوآپ در نمونه برداری

برای آشنایی با انواع سوآّ‌پ‌های آزمایشگاهی ابتدا باید کارکرد این وسیله را که همواره یک بار مصرف هست مورد نقد و بررسی قرار داد. کاربرد سوآپ در نمونه برداری بسیار مهم است. ظاهر این وسیله کاملا شبیهع به گوش پاک‌ کن است. به دلیل پنبه‌ای بودن نوک سوآپ و عدم امکان اتوکلاو، این وسیله پس از یک بار مصرف دور انداخته می‌شود یا به عبارت ساده‌تر این وسیله آژمایشگاهی یک بار مصرف است. برای خارج کردن استریل و با دقت سوآپ‌ها، موقع خروج آن از داخل بسته بندی حتما باید از دستکش  استفاده نمایید همچنین توجه داشته باشید برای حفظ شرایط استریل باید از چراغ برنزن نی استفاده نمود. جنس بدنه این سوآپ‌ها از چوب درخت است. لازم به ذکر است که در برخی نمونه‌ها نیز جنس بدنه از فلز، پلی استر و حتی آلمینیوم است که به نوع آلمینیومی آن داکرون می‌گویند.

انواع سوآپ در نمونه برداری

از سوآپ‌های آزمایشگاهی برای انجام امور مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه در رابطه با این عنوان توضیحات جامع‌تری خواهیم داد:

  1. تست کووید-19
  2. انجام فرآیند خش نمونه در محیط کشت
  3. نمونه برداری از بدن افراد مثل برداشتن نمونه از بافت و ترحات در ناحیه حلق،گوش، چشم، رحم و در نهایت انتقال آن به محیط کشت
  4. نمونه برداری‌هایی که امکان انجام آن توسط آنس و لوپ وجود ندارد.

معرفی انواع سوآپ از لحاظ جنس یا تیپ

کاربرد سوآپ در نمونه برداری بسیار ساده اما مهم است. به طور کلی سوآپ آزمایشگاهی از دو قسمت سر و بدنه تشکیل شده است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با اتواع مختلف سوآپ به بررسی ناحیه سر این وسیله خواهیم پرداخت.

  • سوآپ پنبه‌ای

پنبه جز اولین متریال‌هایی است که جهت تولید این وسیله مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به این که علم همواره در حال پیشرفت است و سوآ‌های جدیدتری تولید و به بازار عرضه می‌شود ولی همچنان از سوآپ سر پنبه‌ای به دلیل جذب بالای نمونه و نرمی که دارد برای نمونه برداری از دهان و بررسی صحنه‌های جرم استفاده می‌شود. این نوع سوآپ نسبت به دیگر سوآپ‌ها ارزان‌تر هستند. جنس بدنه این محصول اغلب چوب است؛ اما در مواردی هم از پلی پروپیلن و پلی استیرن نیز ساخته می‌شود. برای برخی از آزمایش‌ها مانند  دی ان آ و یا انجام تست pcr از این نوع سوآپ استفاده نمی‌شود. زیرا فیبرهای پنبه حاوی اسیدهای چرب مهارکننده و فیبرهای کلسیم آلژینات هستند که منجربه مهار فرآیند این دو آزمایش می‌شود.

  • سوآپ فلاکد یا flocked

از بین انواع سوآپ‌های آزمایشگاهی مختلف این نوع پیشترفته‌ترین مدل به حساب می‌آید. سوآپ فلاکد هم قابلیت جذب بالایی دارد و هم قابلیت آزادسازی نمونه در آن بسیار بالا است. این مدل در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی تولید می‌گردد تا در زمان استفاده شکل ظاهری سوآپ تغییر نکند و بیمار آسیبی نبیند. سوآپی که در زمان انجام تست کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد قسمتی از آن که وارد بینی می‌شود نازک‌تر است و قسمت انتهایی نیز برای داشتن مقاومت بیشتر زخیم‌تر است.

  • سوآپ پلی استری

کاربرد سوآپ در نمونه برداری با توجه به آزمایش مورد نظر دارای تکنیک‌های خاصی در زمان استفاده است که حتما باید رعایت شود. پلی استر در واقع یک قیبر مصنوعی ساخته شده از پلیمر است که به سوآپ داکرونی نیز معروف هستند. از این مدل سوآپ جهت جمع آوری نمونه‌های میکروبیولوژی مخصوصادر نواحی حلق و بینی، تست تشخیص سریع با رپید و آنالیز پی سی آر مورد تایید واقع شده است. این نوع سوآپ، در زمینه آزادسازی عملکرد بسیار خوبی دارد و قیمت بالاتری نسبت به سوآپ‌های پنبه‌ای دارند. این محصول جاذب خوبی نیست و به این به دلیل ماهیت هیدروفوبیک است که دارند.

  • سوآپ با سر ریون

این نوع سوآپ شباهت بسیار زیادی از نظر نرمی و جاذب بودن حتی قیمت با نوع پنبه‌ای دارد. در اغلبق جاهایی که نمی‌توان از سوآپ سر نبه‌ای استفاده نمود استفاده از این نوع سوآپ بسیار کاربردی است. ریون از الیاف مصنوعی ساخته شده است و مواد طبیعی که برای ساخت این محصول در آن به کار رفته باعث شده تا هیچ متریال مضری برای نمونه‌های آزمایشگاهی نداشته باشد.

  • سوآ با سر قوم پلی اورتان یا فومی

کاربرد سوآپ در نمونه برداری با توجه به نوع سر سوآپ متغیر است. این مدل در مایسه با نوع سر پنبه مناسب‌تر و بهتر است. این وسیله برخلاف جنسه پنبه‌ای ماهیت هیدروفوبیک دارد. با توجه به این نکته آزادسازی نمونه در این نوع بیشتر و راحت‌تر است و برای جمع کردن نمونه‌هایی که مقدار کمی دارند گزینه عالی است.

نتیجه گیری

پس از کشف و اختراع انواع سوآپ‌ها انجام اکثر نمونه برداری‌ها و انجام آزمایش بسیار راحت‌تر شد. این وسیله همواره یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین محصولات موجود در آزمایشگاه‌های مختلف است. کاربرد سوآپ در نمونه برداری بسیار گسترده و ابزار حیاتی است. نحوه استفاده از آن بسیار راحت و آسان است و هیچ گونه پیچیدگی ندارد. برای خرید انواع سوآپ تنها کافیست با یکی از شماره تماس‌های مجموعه نیازمندی‌های علوم پزشکی تماس حاصل نمایید و با کارشناسان خبره این مجموعه مشورت‌های لازم را جهت خرید این محصول انجام دهید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!